اجتماعیاخبار خراسان رضویسلامت و بهداشت

فقط در 30 ثانیه از سلامت بدنتان مطلع شوید

یکی از راه‌های آگاهی از میزان سلامتی بدن مراجعه به پزشک است اما راه‌های دیگری هم وجود دارد که می‌توانید به راحتی در خانه در 30 ثانیه از سلامت بدن خود باخبر شوید.

به گزارش رسانه خراسان بزرگ، یکی از راه‌های آگاهی از می‌زان سلامتی بدن مراجعه به پزشک است اما راه‌های دیگری هم وجود دارد که می‌ توانید به راحتی در خانه در ۳۰ ثانیه از سلامت بدن خود باخبر شوید.

روش ها یجالب انجام تست سلامت در کوتاه‌ترین زمان ممکن

خطر بیمار شدن با افزایش سن بالا می‌ رود. همزمان سیستم ایمنی ضعیف‌تر می‌ شود و به همی‌ن دلیل پیشنهاد می‌ کنند که هر دو سال یکبار چکاپ کامل پزشکی داشته باشید و تست‌هایی گرفته می‌ شود تا بتوانید از سلامت خود آرامش خیال داشته باشید.

راه ها یزیاد دیگری نیز وجود دارند که افراد می‌ توانند با استفاده از آنها، پیش از مراجعه به پزشک و در شرایط غیراضطراری می‌زان سلامت خود را تست بزنند که در این قسمت از سلامت نمناک تست ها ی۳۰ ثانیه را به شما معرفی می‌ کنیم که به شما کمک می‌ کند تا بفهمی‌د بدن سالمی‌ دارید یا خیر.

آموزش تست ها یسلامت خانگی با ساده‌ترین روش‌ها

۱. ریشه ناخن ها یخود را فشار دهید

با انگشت شست و انگشت اشاره به قسمت بالای ناخن در دست چپ فشار وارد کنید و ریشه ناخن را فشار دهید. شست خود را به مدت ۳ تا ۵ ثانیه روی ناخن نگه دارید و بعد از آن برای انگشتان دیگر این کار را تکرار کنید.

بعد از این که فشار را برداشتید، باید خون بعد از ۲ ثانیه به آن برگردد. اگر این اتفاق افتاد، یعنی جریان خون شما کافی است زیرا انگشتان به ارگان ها یدیگر بدن نزدیک هستند.

اگر تست بالا برایتان دردناک بود، احتمالاً یک جای کار مشکل دارد که برای انگشت ها یمختلف متفاوت است:

انگشت شست: اگر فشار انگشت شست برایتان دردناک بود، احتمالا مشکل ریه دارید.

انگشت اشاره:انگشت اشاره مربوط به روده بزرگ است و احساس درد در این قسمت نشان دهنده مشکلات روده و یبوست است.

انگشت وسط:درد انگشت وسط نشانه بیماری قلبی است.

انگشت حلقه:درد انگشت حلقه به قلب مرتبط است و ممکن است نشانه مشکلات قلبی باشد.

انگشت کوچک:درد انگشت کوچک نشان دهنده مشکلاتی در روده کوچک است.

۲. دست خود را مشت کنید

برای این آزمایش دست خود را مشت کنید و هر دو دست را در یک موقعیت یکسان قرار دهید. بعد از ۳۰ ثانیه مشت دست را باز کنید سپس متوجه خواهید شد کف دستتان سفید شده است. زمانی که دست را مشت می‌ کنید، رگ ها یخونی فشرده می‌ شوند و جریان خون به دست محدود می‌ گردند.

اگر بعد از این که دست تان را باز کردید، این جریان خون برگشت، یعنی رگ ها یخونی درست کار می‌ کنند و سالم هستید اما اگر طول کشید یعنی نشانه مشکلاتی در رگ ها یخونی است.

۳. با سر انگشت‌هاپا‌هارا لمس کنید

برای اینکه بدانید انعطاف بدنتان خوب است و وضعیت جسمانی نرمالی دارید روی زمی‌ن بنشینید.
پا‌هارا در مقابل خود بکشید.
با سر انگشت‌هاپا‌هارا لمس کنید.
اگر توانستید توانستید این کار را انجام دهید، وضعیت جسمانی نرمالی دارید. اما اگر نتوانستید، برای تقویت انعطاف بدن و جلوگیری از ضعف مفاصل باید ورزش یوگا، پیلاتس، یا شنا انجام دهید.

۴. کشش عضلات باسن

به راحتی روی زمی‌ن دراز بکشید. صورت شما باید مقابل زمی‌ن باشد و دستانتان را صاف کنار بدن نگه دارید. ساق پایتان را نیز صاف نگه دارید و به آرامی‌ ساق پای راست را به سمت بالا بیاورید.

پای راست را از زانو خم کنید و به مدت ۳۰ ثانیه در همی‌ن حالت باقی بمانید. اگر در انجام این حرکت موفق بودید، یعنی بدن شما سالم است اما اگر این تست برای شما با درد همراه بود، احتمالاً مشکلی در این عضلات وجود دارد. این عضلات که از قوی‌ترین‌هادر بدن هستند.

۵. تست سلامت در ۳۰ ثانیه با قرار دادن انگشت‌هادرون آب

برای اینکه بدانید مشکلاتی در جریان گردش خون ندارید، ابتدا:

یک لیوان پر از آب سرد کنید.
اکنون انگشت‌هارا ۳۰ ثانیه درون آب بگذارید.
اگر انگشت‌هاسفید یا آبی شدند مشکلاتی در جریان گردش خون دارید. تغییر دما یا استرس باعث انقباض رگ ها یخونی در انگشت ها یدست و پا، بینی و گوش شده و به اندازه کافی خون به این قسمت‌هانمی‌ رسد و بی حس می‌ شوند.

۶. کبریت روشن را با تنفس از بینی خاموش کنید.

اگر می‌ خواهید بدانید عملکرد دستگاه تنفسی شما نرمال است:

یک عدد کبریت را روشن کنید و در مقابل خود با دست نگه دارید.
از بینی نفس بکشید و از دهان بیرون بدهید تا کبریت را خاموش کنید.
اگر چندین مرتبه تلاش کرده اید تا کبریت خاموش شود، پس دستگاه تنفسی ضعیفی دارید.
سیگار کشیدن، ورزش نکردن و بیماری ها یتنفسی مزمن سبب کاهش عملکرد دستگاه تنفسی می‌ شود.

۷. بالا نگه داشتن ساق پا به مدت ۳۰ ثانیه

دمر دراز بکشید و صورتتان باید رو به زمی‌ن باشد و دستانتان را صاف کنار بدن نگه دارید.
هر دو پای خود را بالا بیاورید، به طوری که بدنتان روی زمی‌ن ثابت باقی بماند.
۳۰ الی ۳۵ ثانیه در همی‌ن حالت باقی بمانید.
اگر توانستید بدون صاف کردن و یا تکان دادن پا‌هادر همی‌ن حالت بمانید، یعنی بدن شما سالم است اما اگر این کار برایتان سخت بود، احتمالاً مشکلی وجود دارد که این مشکل در قسمت شکم و در قسمت پایین ستون فقرات است.

۸. روی دستانتان کاغذ بگذارید

برای انجام این تست چشم‌هارا ببندید.
چشم بسته دست‌هارا به رو به رو دراز کنید وانگشت‌هارا باز بگذارید.
از فردی بخواهید کاغذی روی دست شما بگذارد.
لرزش کاغذ روی دست یعنی اینکه باید به یک متخصص درون ریزشناسی مراجعه کنید.

۹. ضربان نبض را بشمارید

برای اینکه بدانید مشکلات فشار خون دارید یا خیر:

۵ دقیقه آرام بنشینید.
روی قسمت داخلی مچ دست ۲ انگشت خود را بگذارید و نبض تان را پیدا کنید.
به مدت ۱ دقیقه تعداد ضربان نبض را بشمارید.
اگر تعداد شربان ۶۰ الی ۱۰۰ نبض در دقیقه بود، نرمال است. بیشتر یا کمتربودن نبض نشاندهنده مشکلاتی در فشار خون شماست.

۱۰. با انگشت شست بالا یا پایین پا‌هارا فشار بدهید.

همانطور که در بخش سلامت نمناک گفته شده است بالا یا پایین پاهایتان را با انگشت شست فشار بدهید.

بعد از چند ثانیه نباید گودی روی پا باقی بماند اما اگر گودی روی پایتان ماند یعنی بدن تان مشکل نگهداری مایعات دارد، پس کمتر نمک و غذاهای فراوری شده مصرف کنید.

۱۱. بالاتنه خود را بالا نگه دارید و در همان حالت باقی بمانید.

دمر روی زمی‌ن دراز بکشید و سپس سعی کنید قسمت بالای بدن یعنی شانه‌هاو سر و دستانتان را بالا نگه دارید.

۳۰ الی ۳۵ ثانیه در همی‌ن پوزیشن باقی بمانید و اگر بدون هیچ سختی توانستید این کار را انجام دهید، یعنی بدنتان سالم است اما اگر با مشکل مواجه شدید، احتمالاً ستون فقرات شما ضعیف است.

لطفا توجه داشته باشید که این تست‌هاهیچ گاه نمی‌ توانند جایگزین تست ها یپزشکی توسط متخصص باشند اما می‌ تواند یک چکاپ سریع برای افراد در منزل محسوب شود، اگر احساس کردید هر گونه مشکلی دارید، سریع‌تر به پزشک مراجعه کنید و هرگز پشت گوش نیندازید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا