اجتماعیاخبار خراسان رضویسلامت و بهداشت

رژیم لاغری و کاهش وزن با خرما

خرما یک غذای سرشار از پروتئین است و برای بدن فواید زیادی دارد، جالب است بدانید شما می‌توانید از همین ماده غذایی برای رژیم و کاهش وزن استفاده کنید.

به گزارش رسانه خراسان بزرگ، خرما یک غذای سرشار از پروتئین است و برای بدن فواید زیادی دارد، جالب است بدانید شما می‌توانید از همین ماده غذایی برای رژیم و کاهش وزن استفاده کنید. 

خرما می‌تواند یک غذای بسیار عالی؛ کامل و سرشار از مواد مغذی باشد و فواید زیاد برای سلامتی دارد. حاوی اسید چرب و فیبر رژیمی است، به کاهش وزن کمک می‌کند، سموم بدن را از بین می‌برد، قند خون را تنظیم می‌کند و باعث کاهش التهابات می‌‌شود. این ماده شیرین قطعاً مورد علاقه بسیاری از افراد است که کالری بالایی هم ندارد.

خرما چگونه باعث کاهش وزن می‌شود؟

خرما یک ماده شیرین حاوی کربوهیدرات است که به کاهش وزن کمک می‌‌کند و برخی از دلایل آن عبارتند از:

حاوی فیبر بالا

خرما حاوی فیبر رژیمی است. فیبر و کربوهیدرات زود گوارش و هضم نمی‌‌شود. فیبر می‌تواند از سه طریق به کاهش وزن کمک کند.

اول اینکه فیبر باعث کاهش سرعت جذب غذا در روده بزرگ می‌شود؛ بنابراین شما مدت زمان طولانی تری احساس سیری دارید و از افت ناگهانی قند خون جلوگیری می‌کند. دوم اینکه چربی را به دام می‌اندازد و از جذب آن جلوگیری می‌‌کند. سوم اینکه فیبر به تولید زنجیره کوتاه اسید چرب در معده کمک می‌کند و یک غذا برای باکتری خوب محسوب می‌شود که این باکتری‌های خوب گوارش را بهبود می‌بخشند و باعث افزایش سوخت و ساز خواهند شد.                 

محتوای اسید چرب غیراشباع

همه چربی‌ها بد نیستند. اسیدهای چرب غیر اشباع داخل خرما هم جزء همین چربی‌‌های خوب محسوب می‌‌شوند که به کاهش التهابات کمک می‌‌کنند. التهابات وقتی رخ می‌‌دهند که شما به خاطر یک آسیب، جراحت، ورم یا بیماری یا مصرف غذای ناسالم یا سبک زندگی بدون تحرک دچار مشکل شده‌اید. خبر بد اینجاست که التهابات باعث چاقی، مقاومت انسولین، دیابت و بیماری کبد می‌‌شود. خرما مقدار قابل توجهی اسید چرب غیر اشباع دارد که با مصرف آن‌ها می‌ توانید التهابات را کاهش دهید و خطر اضافه وزن را از بین ببرید.

منبع خوب برای پروتئین

خرما حاوی پروتئین است. پروتئین دیر هضم می‌شود؛ بنابراین مدت زمان بیشتری در روده بزرگ باقی می‌‌ماند که همین باعث می‌‌شود شما مدت زمان طولانی‌تری احساس سیری داشته باشید. پروتئین همچنین به بازسازی و ترمیم عضلات هم می‌پردازد.

دارای خواص آنتی اکسیدانی

میوه‌های خشک سرشار از آنتی اکسیدان هستند. آنتی اکسیدان باعث از بین بردن رادیکال‌های مضر، اکسیژن و کاهش استرس و التهاب می‌شود. خرمای تازه هم حاوی آنتی اکسیدان است که به از بین بردن سموم و افزایش سوخت و ساز و گوارش کمک می‌‌کند و تاثیر زیادی در کاهش وزن دارد.

فعالیت ضد دیابتی

این ماده شیرین طبیعی باعث می‌شود که سطح قند خون همیشه کنترل شده باشد. متخصصان به این نتیجه رسیده‌‌اند که خرما باعث تحریک تولید انسولین می‌شود و به افراد دیابتی کمک می‌کند تا وضعیت بهتری داشته باشند. البته اگر دیابت دارید، باید در مصرف آن حواس‌تان را جمع کنید و نمی‌توانید هر وقت که خواستید، از خرما استفاده کنید و باید از پزشک خود در این باره سؤال کنید.

نیاز به شیرینی جات را تامین می‌کند

خرما یک میوه خوشمزه و شیرین است. اگر شما در دوران رژیم هستید و تمایل زیادی به خوردن شیرینی جات دارید، خرما می‌تواند جایگزین خوبی باشد و بهتر است که از مواد مضر و شیرین دوری کنید تا اضافه وزن پیدا نکنید.

رژیم خرما؛ برای کاهش وزن چند عدد خرما مصرف کنیم؟

خرما به کاهش وزن کمک می‌کند اما اگر آن را به مقدار محدود استفاده نکنید، ممکن است حتی به اضافه وزن هم دچار شوید. شما در طول روز باید 4 تا 6 عدد خرما بخورید تا گرسنگی‌تان را از بین ببرید و مواد مغذی را به بدن برسانید.

رژیم خرما و شیر

رژیم خرما و شیر برای کاهش وزن:

هفته اول

صبحانه: دو عدد خرما و یک لیوان شیر.

ناهار: یک کف دست ماهی گریل شده، سبزیجات برگ دار سبز رنگ همراه با یک تکه نان قهوه‌‌ای، یک فنجان ماست و دو عدد خرما.

میان وعده عصرگاهی: یک فنجان چای سبز به علاوه یک عدد بیسکویت.

شام: دو عدد خرما و یک لیوان شیر به علاوه سبزیجات بخارپز یا گریل شده همراه با لوبیا پخته.

هفته دوم

صبحانه: دو عدد خرما و یک لیوان شیر.

ناهار: یک کف دست گوشت ماهی به علاوه سوپ‌‌ سبزیجات یا سوپ مرغ همراه با یک کف دست نان قهوه‌ای، یک فنجان باترمیلک و دو عدد خرما.

میان وعده عصر گاهی: یک فنجان چای سبز به علاوه یک عدد بیسکوییت.

شام: دو عدد خرما و یک لیوان شیر همراه با سبزیجاتی مثل قارچ یا مقداری گوشت ماهی یا گوشت مرغ.

نکته: قبل از پیروی کردن از این رژیم، اگر بیماری خاصی دارید، با پزشک عمومی، یا در غیر این صورت با دکتر تغذیه مشورت کنید.

نکاتی برای خرید و مصرف خرما

مراقب باشید که خرما ترک و خرابی نداشته باشد. خرما نباید بوی بد بدهد. قبل از خرید جعبه خرما، تاریخ انقضای آن را حتما چک کنید. خرما را زیر شیر آب به طور کامل بشویید تا آلودگی و باکتری‌های آن از بین برود. خرما را در ظرف‌های دربسته داخل یخچال نگه دارید. هر روز برای کاهش وزن، 4 الی 6 عدد خرما بخورید.  

نکاتی که باید به یاد داشته باشید: 

مراقب باشید که مقدار زیادی خرما استفاده نکنید، زیرا سطح قند خون را بالا می‌برد و باعث اضافه وزن می‌شود. حتماً با پزشک تغذیه یا مربی خود برای مصرف خرما در دوره کاهش وزن مشورت کنید. خرما منبع عالی از مواد مغذی است و می‌‌توانید آن را برای کاهش وزن استفاده کنید؛ بنابراین همیشه همراه‌تان خرما داشته باشید تا هر زمان که احساس افت انرژی کردید، بتوانید از آن استفاده کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا