اخبار خراسان رضویاستانها > خراسان رضوی

خطیب حرم مطهر رضوی: موعظه مهمترین روش تربیتی حضرت علی(ع) در تربیت فرزند بود

مشهد- رسانه خراسان بزرگ- خطیب حرم مطهر رضوی با تاکید براینکه حضرت علی (ع) توجه ویژه ای به امر تربیت و رشد و تعالی فرزند داشتند، گفت: موعظه و نصیحت مهمترین شیوه تربیتی حضرت علی(ع) در امر تربیت فرزند بود.

حجت الاسلام والمسلمین شهاب مرادی روز چهارشنبه در مراسم سخنرانی حرم مطهر رضوی که در رواق بزرگ امام خمینی (ره) برگزار شد، افزود: حضرت علی (ع) توجه ویژه‌ای به امر تربیت و رشد و تعالی فرزند داشتند و مهمترین شیوه ایشان در این زمینه موعظه و نصیحت بود که در کتاب نهج البلاغه امام این شیوه تربیتی را نسبت به فرزندشان امام حسن(ع) بکار می‌برند.

وی افزود: در روایات اسلامی از امیرالمومنین(ع) به عنوان پدر امت یاد شده است بنابراین موعظه‌های ایشان به امام حسن(ع) در واقع موعظه به تمام امت اسلامی است.

خطیب حرم مطهر رضوی گفت: در نهج البلاغه امیرالمومنین(ع) نصایح بسیاری خطاب به امت اسلامی وجود دارد از جمله سفارش به رعایت تقوا، رعایت عدالت، رسیدگی به یتیمان، نظم در کارها و … که عمل به این نصایح موجب رشد و تعالی فرد و جامعه می‌شود. 
حجت الاسلام والمسلمین مرادی نصیحت را موجب بیداری و روشنی دل ذکر کرد ‌و افزود: هیچ کس بی نیاز از موعظه و نصیحت نیست و کسی که پای موعظه بزرگان ننشیند دلش می‌میرد و دچار گمراهی می‌شود.
وی ادامه داد: نه تنها امیرالمومنین(ع) بلکه سایر ائمه معصومین(ع) نیز فرزندان خود را اینگونه هدایت می‌کردند. به عنوان مثال امام باقر(ع) فرزند خود امام صادق(ع) را اینگونه موعظه کردند که از معاشرت و همنشینی با شش گروه خودداری کند. بنابراین حتی امام صادق(ع) که امام معصوم و دارای علم لدنی هستند نیز از موعظه و نصیحت بی نیاز نیست و امام باقر(ع) از شیوه و روش وعظ و نصیحت برای تربیت و رشد و تعالی فرزند خود استفاده می‌کند.

این مدرس حوزه و دانشگاه گفت: نصیحت والدین باید به صورت کوتاه و ترجیحا مکتوب باشد چرا که در این صورت اثر تربیتی بیشتری خواهد داشت.  
حجت الاسلام والمسلمین مرادی سرزنش و ملامت را نقطه مقابل وعظ و نصیحت معرفی کرد و افزود: سرزنش کردن امری نکوهیده است و اثر تربیتی عکس دارد و از گناهان کبیره محسوب می‌شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا